Irk ve sınıf seçimi WQW'da sıkıca birbirine
bağlı. Her ırk her sınıfı seçemiyor. O yüzden seçiminizi dikkatli
yapmanızı tavsiye ederim. Irklar ve seçebilecekleri sınıflar aşağıdaki
gibi:
Dwarf: Hunter, Rogue, Paladin, Priest, Warrior
Gnome: Mage, Rogue, Warlock, Warrior
Human: Mage, Priest, Paladin, Rogue, Warlock, Warrior
Night Elf: Druid, Hunter, Rogue, Priest, Warrior
Orc: Hunter, Rogue, Shaman, Warlock, Warrior
Tauren: Druid, Hunter, Shaman, Warrior
Troll: Hunter, Mage, Rogue, Priest, Shaman, Warrior
Undead: Mage, Priest, Rogue, Warlock, Warrior
Evet, gördüğünüz gibi ırk ve sınıf seçimi yaparken sizi zor anlar
bekliyor. WQW oynayanların çoğunluğu (az farkla) Alliance ırklarından
birini (Dwarf, Gnome, Human, Night Elf) oynuyorlar. Bunun sebebi biraz
da olsa Alliance questlerinin başlangıçta nispeten kolay olması. İlk
seviyeleri Alliance'ta Horde'a göre (Orc, Tauren, Troll, Undead) daha
hızlı atlıyorsunuz. Peki hangi ırkı ve sınıfı seçmeli? Bu aslında
tamamen sizin düşündüğünüz ve sevdiğiniz oyun tarzına bağlı. Sınıfları
kısaca tanıtmak gerekirse:
Hunter: Menzilli silahlarda etkili. Onuncu seviyeden sonra yanına
alabildiği hayvanı ile ölümcül bir ekip oluşturuyor. Hayvanı rakiplerin
arasına dalarken kendisi de menzilli silahları ile rakiplerine ölüm
yağdırıyor. Çok iyi bir gözcü.
Rogue: Tam bir gizlilik ustası. Gizlenebilme yeteneği ile Hunter'dan
başka gözcülük yapabilen tek kişi. Tuzakları ve kilitleri etkisiz hale
getirmede usta. Sinsi saldırıları ile ölümcül.
Paladin: Krallığın koruyucusu, kötülerin ve yaşayan ölülerin kabusu.
Yakın savaştaki yeteneği, geniş koruma ve auralar ile birleşince ortaya
kayda değer bir rakip çıkıyor. Ölüleri diriltme ve iyileştirme
büyülerinin yanında güçlü bir savaşçı olmasıyla her grubun aranan adamı
oluyor.
Priest: İyileştirici, koruyucu ve güçlendirici büyüleriyle tam bir
destek karakteridir. Ancak yakın dövüşte çok güçlü değildir. Yüksek
manası ve güçlü büyüleriyle zor durumdaki grupların bir numaralı
yardımcısıdır.
Warrior: Tam bir savaş makinası olan bu karakter, yakın dövüşte
rakipsizdir. Oyun içinde savaşçılar için kullanılan "Tank" lakabına
fazlasıyla layıktır. Yüksek hit point seviyesi, geniş silah seçeneği ve
özel kabiliyetleri ile tam bir canlı kalkan. Her gruba lazım.
Mage: Büyünün ustaları Azeroth'daki maceralarda aranan insanlardır.
Yapabildikleri güçlü alan etkili büyülerle kalabalık düşman gruplarının
bir numaralı tedavisidirler. Koruyucu ve güçlendirici büyüleri de
büyücülerin ve grupların özelliklerini destekler.
Warlock: Büyünün karanlık tarafında uzmanlaşan Warlock, tam bir savaş
büyücüsüdür. Güçlü büyülerinin yanı sıra çağırabildiği iblisvari
yaratıklarla gücüne güç katar. İlginç tarzı nedeniyle WQW'un çok tercih
edilen sınıflarındandır.
Druid: Doğanın dostu, aynı zamanda güçlü bir büyücü. Yaptığı büyüler
daha çok doğaya endeksli, ama oldukça da güçlü. Ayrıca yırtıcı
hayvanlara dönüşebilmesi sayesinde kayda değer bir rakip ve güçlü bir
müttefik.
Shaman: Daha çok Druid ile Warlock'ın arasında kalmış diyebiliriz
Shaman için. Ancak bu sınıfların aksine Shaman dengeli bir sınıftır.
Büyü yapma kabiliyeti Shaman'ın yakın dövüşte zayıf olduğu anlamına
gelmez. Bu yönde düşünen pek çok maceracının son gördüğü şey,
karşılaştığı Shaman'ın gürzünün savruluşudur.
Görebileceğiniz gibi birbirinden şen sınıflar var seçebileceğimiz.
Önceden de dediğim gibi hangi sınıfı seçeceğiniz tamamen zevkinize ve
tercih ettiğiniz oyun tarzına bağlı. Her sınıfın güçlü ve zayıf yanları
var. O yüzden bir sınıfın diğerine karşı üstün olduğu söylenemez.
Irkların da sınıflar üzerindeki etkisi sadece sınıf seçimini
sınırlandırmaları yönünde. Onun dışında ırkların sınıfınız üzerinde güç
ya da özellikleriniz üzerinde herhangi bir etkisi yok.
Oyun size ilk seviyelerde kolay gelebilir. Ancak onuncu-onbeşinci
seviyeleri geçtikten sonra oynamanın ve ilerlemenin kat be kat
zorlaştığını göreceksiniz. Buna en iyi çözüm, bu noktadan sonra
yapacağınız questleri gruplar eşliğinde tamamlamak. Öldürdüğünüz
yaratık üzerinden alacağınız xp azalacaktır, ama questleri bitirme
şansınız da kat kat yükselecektir. Ayırca questi tamamlarken xp
kesintisine uğramıyorsunuz. Parti kurmak istediğiniz zaman, oyun içinde
parti aradığınıza dair ilan verebilirsiniz. Ya da en kolayı bir guilde
katılın. Oyun içinde "o" tuşuna basarak o esnada üye olduğunuz guildden
kaç kişinin online ve bunların kaçının haritada size yakın olduğunu
görmeniz mümkün. Guild kanalınızdan (chat ekranında /g yazıp bir boşluk
bırakarak guild kanalına geçebilirsiniz), guildinize bağlı diğer
oyunculara ulaşıp onlardan yardım isteyebilirsiniz. Zaten oyundaki
guild sisteminin en büyük amacı bu.
Bir de oyun esnasında, sonunda "Elite" yazan questlerle
karşılaşacaksınız. Bu questleri tek başınıza yapmanız imkansıza yakın.
Bu durumda beş kişilik grup limitini sonuna kadar kullanmalı ve
taktiğinizi ve grup yapınızı iyi belirlemeniz gerekiyor. Elite questler
birkaç şekilde olabiliyor. Bazılarında tek yaratık "Elite" olurken,
bazı durumlarda baştan aşağı "Elite" düşmanlarla dolu mekanlara
gitmeniz gerekebiliyor. Elite queste giden bir parti hazırlarken dikkat
etmeniz gereken bazı hususlar şöyle:
Dengeli bir parti kurmalsınız. Parti üyelerinin özelliklerinin birbirini tamamlamasına özen göstermelisiniz.
Partinizde ölebilecek olan üyeleri diriltebilecek büyülere sahip bir
karakter mutlaka olmalı. Bu karakter savaşlarda iyi korunmalı ve
gerekmedikçe yakın dövüşe girmemeli.
Mutlaka alan etkili büyüleri olan bir karakter alınmalı.
Warlock, Hunter gibi özel hayvanları olan bir karakter alınmalı.
Böylece beş kişi ile sınırlı olan partiniz aslında altı kişilik olur.
Mutlaka bir "Tank" karakter olmalı. Tankın hp ve zırh değerlerinin yüksek olmasına dikkat edilmeli.
"Buff" (güçlendirici, koruyucu vs. Büyü) ve auralar kullanabilen karakterler tercih edilmeli.
Her dövüşten sonra, vakit bulundukça yapılan "Buff"lar yenilenmeli.
Etkili iyileştirme büyüleri yapabilen bir karakteriniz mutlaka olmalı.
Böylece grup üyelerinin ölme olasılığını düşürmüş olursunuz.
Eğer partide iki Paladin varsa bunlar ayrı auralar açıp, bütün karakterle farklı "Buff"lar vermeli.
Menzilli saldırısı olan bir karakter alınmalı. Böylece "Lure" yapabilir, yani yaratıklara sataşıp onları tuzağa çekebilirsiniz.
Özellikle "Elite" zindanlara girerken, partinin ortalama seviyesinin yüksek (en az 20 ve üzeri) olmasına dikkat etmelisiniz.
Menzilli silah kullanan karakterler zindana girmeden önce yanlarına
fazladan cephane almalı. Karşınıza ne kadar yaratık çıkacağını ve
zindanda ne kadar süre kalacağınızı asla bilemezsiniz.
Peki tüm bunları yapmak sizi yenilmez bir grup haline getirir mi?
Elbette hayır. Herşeyden önce zamanlamanız iyi olmalı ve gözünüzü diğer
grup üyelerinden ayırmamalısınız. Hp'si düşen bir karaktere zamanında
müdahale etmeli, "Buff"ları zamanında yapmalı ve büyülerinizi doğru,
mananızı akıllıca kullanmalısınız. Bu kadar zahmete girdiniz, peki
bunun size getirisi ne? Öncelikle zindanlar ve elite questler size
normal questlerden çok daha fazla xp verir. Diğer bir fayda da ödül
olarak alacağınız itemlardır. Bu tarz questlerden aldığınız ödüller
genellikle yüzünüze genişçe bir gülümseme yerleşmesine yeterli olur.
WQW'da zengin ve mutlu olmanın tek yolu elite ve benzeri queslter
yapmaktan geçmiyor. Kendinize bir meslek edinip, açık artırmalarda
ürettiğiniz mamülleri satarak da köşeyi dönebilirsiniz. Bu yolda
seçebileceğimiz 12 adet meslek sunmuş Bl@zzard bizlere. Meslekler,
Birincil ve İkincil olmak üzere iki ana gruba ayrılıyorlar. Bir
karakter istediği kadar ikincil meslek öğrenebilir, ancak sadece iki
tane birincil meslek öğrenebilir. Bunun yanında meslekler üç kategoriye
ayrılmıştır. Bunlar: Gathering (Toplama), Production (Üretim) ve
Service (Hizmet)'dir. Toplama ile ilgili meslekler diğer meslekleri
destekler niteliktedir. Mesela demirci iseniz madencilik de öğrenip
kendi malzemenizi kendiniz çıkarabilirsiniz. Meslekleri teker teker
sayıp detaya girelim biraz.
Gathering (Toplama)
Herbalizm (Otacılık): Doğadaki bitkileri toplayabilirsiniz. (Birincil meslek, desteklediği meslek: Alchemy)
Fishing (Balıkçılık): Ne diyebilirim ki? Balık tutarsınız. (İkincil meslek, desteklediği meslekler: Cooking, Alchemy)
Mining (Madencilik): Oyun dünyasında bulunan kaynaklardan maden cevheri
toplarsınız. (Birincil meslek, desteklediği meslekler: Blacksmithing,
Enigneering)
Skinning (Dericilik): Öldürdüğünüz hayvanların derilerini alabilirsiniz. (Birincil meslek, desteklediği meslek: Leatherworking)
Production (Üretim)
Alchemy (Simya): Bitki vb. kaynaklar sayesinde iksirler yaparsınız. (Birincil meslek)
Blacksmithing (Demircilik): Madenleri işleyerek silah ve zırh yaparsınız. (Birincil meslek)
Cooking (Aşçılık): Balık, bitki gibi bileşenler ile yemek yaparsınız. (İkincil meslek)
Engineering (Mühendislik): Mekanik makina ve silahlar yapabilirsiniz. (Birincil meslek)
Leatherworking (Deri işleme): Topladığınız derilerden zırh, elbise gibi eşyalar yapabilirsiniz. (Birincil meslek)
Tailoring (Terzilik): Çeşit çeşit, renk renk elbiseler yaparsınız. (Birincil meslek)
Service (Hizmet)
Enchanting (Büyüleme): Eşyaların üzerine güçlendirici, destekleyici vb. büyüler yerleştirirsiniz. (Birincil meslek)
First-Aid (İlkyardım): Bandajlar yaratıp bunları yaralı grup üyeleri ve
kendinizde kullanarak daha çabuk iyileşirsiniz. (İkincil meslek)
Gördüğünüz gibi seçecek meslek çok. Ancak seçim yaparken, öğreneceğiniz
mesleğin karakter sınıfınızla örtüşmesi de büyük önem taşıyor. Tamam,
her sınıf her mesleği öğrenebilir ama, eğer kendi sınıfınız ile
örtüşecek bir meslek seçerseniz oyunda bunun getirisini fazlasıyla
göreceksiniz. Örneğin, eğer Warrior veya Paladin iseniz
Mining/Blacksmithing ikilisi sizin için ideal olacaktır. Çünkü kendi
topladığınız madenlerle kendinize silah ve zırh yapacak, bu ürünlere
ayrıca masraf yapmak zorunda kalmayacaksınız. Ama kendinizi illa bir
mesleğe de şartlandırmayın. Eğer bir mesleği seçtikten sonra, o
mesleğin sizin oyununuzla örtüşmediğini görürseniz istediğiniz zaman o
mesleği "Unlearn" yoluyla silip yerine başkasını öğrenebilirsiniz.
Oyunda ilerlediniz, ilk birkaç seviyenizi atladınız ve farkettiniz ki
beşinci seviyede hala ilk seviye büyüleri yapıyorsunuz. Peki nasıl yeni
büyüler/özellikler öğreneceksiniz? Oyunda şehir ve kasabalarda her
sınıfın Trainer'ı yani eğitmeni bulunuyor. Bu eğitmenler ilk başlarda
küçük, ancak seviye ilerledikçe artan ücretler karşılığı size
sınıfınızın öğrenebileceği yeni özellikler öğretiyorlar. Çoğu büyünün
veya özelliğin birden çok seviyesi var. Artan seviye; büyüler ve güçler
için artan hasar, iyileştirme, etki süresi anlamına geliyor. Aynı
zamanda bu özelliklerin seviyeleri yükseldikçe sizin daha fazla
mananızı ya da enerjinizi tüketiyorlar.
Aynı durum meslekler için de geçerli, oyuna hiçbir meslek bilmeden
başlıyorsunuz. Bir mesleği öğrenmek istediğinizde o mesleğin eğitmenini
bulup küçük bir ücret karşılığında o mesleği öğrenmelisiniz. Toplama
mesleklerinde, mesleğinize uygun toplama aletleri (madenci için kazma,
balıkçı için olta vs.) elinizde olmalı, aksi halde hiçbir şey
toplayamazsınız. Üretim mesleklerinde de gerekli aletleriniz olmalı. Bu
tarz eşyaları mesleklerinizin malzeme satıcılarından (ya da
"Supplier"lardan) kolaylıkla temin edebilirsiniz. Toplama basitçe
gerçekleştiriliyor. Ancak üretim mesleklerinde iş biraz karmaşık.
Her üretim mesleğinin kendine göre tarifleri var bunlar olmadan yeni
eşyalar üretemezsiniz. Bu tarifleri meslek eğitmenlerinden
öğrenebilirsiniz. Bazı durumlarda öldürdüğünüz düşmanlardan da tarifler
çıkabilir. Tarif sistemi aslında çok mantıklı ve basit işliyor. Kısaca
anlatmak gerekirse, varsayalım ki demirci oldunuz. İlk başladığınızda
çok az eşya yapabilirsiniz. Seviyeniz ilerlerken üretebileceğiniz eşya
çeşidi ve sayısı kendiliğinden artmayacaktır. Bunun için bir demirci
eğitmenine gidip yeni eşyaların tariflerini yine küçük bir ücret
karşılığında öğrenmeniz gerekiyor. Bunları öğrendikten sonra artık
tarifini öğrendiğiniz eşyayı üretebilirsiniz. Diğer üretim
mesleklerinde de durum böyle.
Eğitmenlere ulaşmak da hiç zor değil. Bir şehir veya kasaba muhafızı
ile konuştuğunuz zaman çıkan pencerede bulmak istediğiniz mekanların
bir listesi çıkıyor karşınıza. İstediğiniz yeri seçtiğiniz zaman
muhafız size orayı basit bir şekilde tarif ediyor. Aynı zamanda ekranın
sağ üstündeki haritanızda da mekan işaretleniyor.
World of wcrft'ın haritası gerçekten çok büyük. Daha oyunun başlarında
bile bir yerden bir yere yayan gitmek vakit alıyor. Bir de Azeroth'tan
Kalimdor'a geçmek istediğinizi düşünün! Oyunda seyahat için birkaç
yöntem var. Bunlardan en yaygını Alliance için Gryphon, Horde için de
Wyvern üzerinde uçmak. Oyunda çoğu şehirde bu tarz araçlar bulmanız
mümkün. Biryerden biryere uçarak gitmek için o iki yer arasındaki uçuş
rotasını bilmeniz gerekiyor. Bu rotaları öğrenmenin yolu da bu uçan
araç alanlarını işleten npc'lerle konuşmaktan geçiyor. Böyle bir npc
ile ilk kez diyalog açarsanız o mekan ile daha önce bulunduğunuz
şehirler arasında (o şehirlerdeki gerekli npclerle de konuşmanız lazım)
olan tüm rotaları öğreniyorsunuz. Bundan sonra da istediğiniz zaman
aynı npclerle konuşarak Gryphon veya Wyverniniz ile küçük bir ücret
karşılığında seyahat edebilir, hayatınızı kolaylaştırabilirsiniz.
Ancak kabul etmek lazım ki, bir Gryphon sizi Azeroth'tan Kalimdor'a
kadar taşımaz. Bu noktada da yardımımıza gemiler ve zeplinler
yetişiyor. Bir liman veya havalimanına gittiğiniz zaman bu araçlar ile
kıtalararsı seyahat yapabiliyorsunuz. Bu araçlar sık sık limanlara
geliyorlar ve bir kıtadan diğerine gidiş yaklaşık dört dakika sürüyor.
Yani korkmayın, oyun süreniz seyahatle geçmiyor. Bu araçlar da diğer
her hizmet gibi ücretli.
Ama, kanımca en seveceğiniz ulaşım yöntemi, oyunun başından beri
inventorynizde bulunan Heartstone ile ışınlanmak olacaktır. Bu sistemin
işlemesi için öncelikle herhangi bir şehir veya kasabadaki Inn, yani
hanı eviniz olarak belirtmeniz gerekiyor. Bunu da oradaki hancı ile
konuşarak yapabiliyorsunuz. Heartstone'u kullanmak için herhangi bir
yerde olmanız gerekmiyor. Teorik olarak heryerde Heartstone
kullanabilirsiniz (Gryphon sırtı hariç tabi ki, uçarken ellerinizi
bırakın da göreyim).
bağlı. Her ırk her sınıfı seçemiyor. O yüzden seçiminizi dikkatli
yapmanızı tavsiye ederim. Irklar ve seçebilecekleri sınıflar aşağıdaki
gibi:
Dwarf: Hunter, Rogue, Paladin, Priest, Warrior
Gnome: Mage, Rogue, Warlock, Warrior
Human: Mage, Priest, Paladin, Rogue, Warlock, Warrior
Night Elf: Druid, Hunter, Rogue, Priest, Warrior
Orc: Hunter, Rogue, Shaman, Warlock, Warrior
Tauren: Druid, Hunter, Shaman, Warrior
Troll: Hunter, Mage, Rogue, Priest, Shaman, Warrior
Undead: Mage, Priest, Rogue, Warlock, Warrior
Evet, gördüğünüz gibi ırk ve sınıf seçimi yaparken sizi zor anlar
bekliyor. WQW oynayanların çoğunluğu (az farkla) Alliance ırklarından
birini (Dwarf, Gnome, Human, Night Elf) oynuyorlar. Bunun sebebi biraz
da olsa Alliance questlerinin başlangıçta nispeten kolay olması. İlk
seviyeleri Alliance'ta Horde'a göre (Orc, Tauren, Troll, Undead) daha
hızlı atlıyorsunuz. Peki hangi ırkı ve sınıfı seçmeli? Bu aslında
tamamen sizin düşündüğünüz ve sevdiğiniz oyun tarzına bağlı. Sınıfları
kısaca tanıtmak gerekirse:
Hunter: Menzilli silahlarda etkili. Onuncu seviyeden sonra yanına
alabildiği hayvanı ile ölümcül bir ekip oluşturuyor. Hayvanı rakiplerin
arasına dalarken kendisi de menzilli silahları ile rakiplerine ölüm
yağdırıyor. Çok iyi bir gözcü.
Rogue: Tam bir gizlilik ustası. Gizlenebilme yeteneği ile Hunter'dan
başka gözcülük yapabilen tek kişi. Tuzakları ve kilitleri etkisiz hale
getirmede usta. Sinsi saldırıları ile ölümcül.
Paladin: Krallığın koruyucusu, kötülerin ve yaşayan ölülerin kabusu.
Yakın savaştaki yeteneği, geniş koruma ve auralar ile birleşince ortaya
kayda değer bir rakip çıkıyor. Ölüleri diriltme ve iyileştirme
büyülerinin yanında güçlü bir savaşçı olmasıyla her grubun aranan adamı
oluyor.
Priest: İyileştirici, koruyucu ve güçlendirici büyüleriyle tam bir
destek karakteridir. Ancak yakın dövüşte çok güçlü değildir. Yüksek
manası ve güçlü büyüleriyle zor durumdaki grupların bir numaralı
yardımcısıdır.
Warrior: Tam bir savaş makinası olan bu karakter, yakın dövüşte
rakipsizdir. Oyun içinde savaşçılar için kullanılan "Tank" lakabına
fazlasıyla layıktır. Yüksek hit point seviyesi, geniş silah seçeneği ve
özel kabiliyetleri ile tam bir canlı kalkan. Her gruba lazım.
Mage: Büyünün ustaları Azeroth'daki maceralarda aranan insanlardır.
Yapabildikleri güçlü alan etkili büyülerle kalabalık düşman gruplarının
bir numaralı tedavisidirler. Koruyucu ve güçlendirici büyüleri de
büyücülerin ve grupların özelliklerini destekler.
Warlock: Büyünün karanlık tarafında uzmanlaşan Warlock, tam bir savaş
büyücüsüdür. Güçlü büyülerinin yanı sıra çağırabildiği iblisvari
yaratıklarla gücüne güç katar. İlginç tarzı nedeniyle WQW'un çok tercih
edilen sınıflarındandır.
Druid: Doğanın dostu, aynı zamanda güçlü bir büyücü. Yaptığı büyüler
daha çok doğaya endeksli, ama oldukça da güçlü. Ayrıca yırtıcı
hayvanlara dönüşebilmesi sayesinde kayda değer bir rakip ve güçlü bir
müttefik.
Shaman: Daha çok Druid ile Warlock'ın arasında kalmış diyebiliriz
Shaman için. Ancak bu sınıfların aksine Shaman dengeli bir sınıftır.
Büyü yapma kabiliyeti Shaman'ın yakın dövüşte zayıf olduğu anlamına
gelmez. Bu yönde düşünen pek çok maceracının son gördüğü şey,
karşılaştığı Shaman'ın gürzünün savruluşudur.
Görebileceğiniz gibi birbirinden şen sınıflar var seçebileceğimiz.
Önceden de dediğim gibi hangi sınıfı seçeceğiniz tamamen zevkinize ve
tercih ettiğiniz oyun tarzına bağlı. Her sınıfın güçlü ve zayıf yanları
var. O yüzden bir sınıfın diğerine karşı üstün olduğu söylenemez.
Irkların da sınıflar üzerindeki etkisi sadece sınıf seçimini
sınırlandırmaları yönünde. Onun dışında ırkların sınıfınız üzerinde güç
ya da özellikleriniz üzerinde herhangi bir etkisi yok.
Oyun size ilk seviyelerde kolay gelebilir. Ancak onuncu-onbeşinci
seviyeleri geçtikten sonra oynamanın ve ilerlemenin kat be kat
zorlaştığını göreceksiniz. Buna en iyi çözüm, bu noktadan sonra
yapacağınız questleri gruplar eşliğinde tamamlamak. Öldürdüğünüz
yaratık üzerinden alacağınız xp azalacaktır, ama questleri bitirme
şansınız da kat kat yükselecektir. Ayırca questi tamamlarken xp
kesintisine uğramıyorsunuz. Parti kurmak istediğiniz zaman, oyun içinde
parti aradığınıza dair ilan verebilirsiniz. Ya da en kolayı bir guilde
katılın. Oyun içinde "o" tuşuna basarak o esnada üye olduğunuz guildden
kaç kişinin online ve bunların kaçının haritada size yakın olduğunu
görmeniz mümkün. Guild kanalınızdan (chat ekranında /g yazıp bir boşluk
bırakarak guild kanalına geçebilirsiniz), guildinize bağlı diğer
oyunculara ulaşıp onlardan yardım isteyebilirsiniz. Zaten oyundaki
guild sisteminin en büyük amacı bu.
Bir de oyun esnasında, sonunda "Elite" yazan questlerle
karşılaşacaksınız. Bu questleri tek başınıza yapmanız imkansıza yakın.
Bu durumda beş kişilik grup limitini sonuna kadar kullanmalı ve
taktiğinizi ve grup yapınızı iyi belirlemeniz gerekiyor. Elite questler
birkaç şekilde olabiliyor. Bazılarında tek yaratık "Elite" olurken,
bazı durumlarda baştan aşağı "Elite" düşmanlarla dolu mekanlara
gitmeniz gerekebiliyor. Elite queste giden bir parti hazırlarken dikkat
etmeniz gereken bazı hususlar şöyle:
Dengeli bir parti kurmalsınız. Parti üyelerinin özelliklerinin birbirini tamamlamasına özen göstermelisiniz.
Partinizde ölebilecek olan üyeleri diriltebilecek büyülere sahip bir
karakter mutlaka olmalı. Bu karakter savaşlarda iyi korunmalı ve
gerekmedikçe yakın dövüşe girmemeli.
Mutlaka alan etkili büyüleri olan bir karakter alınmalı.
Warlock, Hunter gibi özel hayvanları olan bir karakter alınmalı.
Böylece beş kişi ile sınırlı olan partiniz aslında altı kişilik olur.
Mutlaka bir "Tank" karakter olmalı. Tankın hp ve zırh değerlerinin yüksek olmasına dikkat edilmeli.
"Buff" (güçlendirici, koruyucu vs. Büyü) ve auralar kullanabilen karakterler tercih edilmeli.
Her dövüşten sonra, vakit bulundukça yapılan "Buff"lar yenilenmeli.
Etkili iyileştirme büyüleri yapabilen bir karakteriniz mutlaka olmalı.
Böylece grup üyelerinin ölme olasılığını düşürmüş olursunuz.
Eğer partide iki Paladin varsa bunlar ayrı auralar açıp, bütün karakterle farklı "Buff"lar vermeli.
Menzilli saldırısı olan bir karakter alınmalı. Böylece "Lure" yapabilir, yani yaratıklara sataşıp onları tuzağa çekebilirsiniz.
Özellikle "Elite" zindanlara girerken, partinin ortalama seviyesinin yüksek (en az 20 ve üzeri) olmasına dikkat etmelisiniz.
Menzilli silah kullanan karakterler zindana girmeden önce yanlarına
fazladan cephane almalı. Karşınıza ne kadar yaratık çıkacağını ve
zindanda ne kadar süre kalacağınızı asla bilemezsiniz.
Peki tüm bunları yapmak sizi yenilmez bir grup haline getirir mi?
Elbette hayır. Herşeyden önce zamanlamanız iyi olmalı ve gözünüzü diğer
grup üyelerinden ayırmamalısınız. Hp'si düşen bir karaktere zamanında
müdahale etmeli, "Buff"ları zamanında yapmalı ve büyülerinizi doğru,
mananızı akıllıca kullanmalısınız. Bu kadar zahmete girdiniz, peki
bunun size getirisi ne? Öncelikle zindanlar ve elite questler size
normal questlerden çok daha fazla xp verir. Diğer bir fayda da ödül
olarak alacağınız itemlardır. Bu tarz questlerden aldığınız ödüller
genellikle yüzünüze genişçe bir gülümseme yerleşmesine yeterli olur.
WQW'da zengin ve mutlu olmanın tek yolu elite ve benzeri queslter
yapmaktan geçmiyor. Kendinize bir meslek edinip, açık artırmalarda
ürettiğiniz mamülleri satarak da köşeyi dönebilirsiniz. Bu yolda
seçebileceğimiz 12 adet meslek sunmuş Bl@zzard bizlere. Meslekler,
Birincil ve İkincil olmak üzere iki ana gruba ayrılıyorlar. Bir
karakter istediği kadar ikincil meslek öğrenebilir, ancak sadece iki
tane birincil meslek öğrenebilir. Bunun yanında meslekler üç kategoriye
ayrılmıştır. Bunlar: Gathering (Toplama), Production (Üretim) ve
Service (Hizmet)'dir. Toplama ile ilgili meslekler diğer meslekleri
destekler niteliktedir. Mesela demirci iseniz madencilik de öğrenip
kendi malzemenizi kendiniz çıkarabilirsiniz. Meslekleri teker teker
sayıp detaya girelim biraz.
Gathering (Toplama)
Herbalizm (Otacılık): Doğadaki bitkileri toplayabilirsiniz. (Birincil meslek, desteklediği meslek: Alchemy)
Fishing (Balıkçılık): Ne diyebilirim ki? Balık tutarsınız. (İkincil meslek, desteklediği meslekler: Cooking, Alchemy)
Mining (Madencilik): Oyun dünyasında bulunan kaynaklardan maden cevheri
toplarsınız. (Birincil meslek, desteklediği meslekler: Blacksmithing,
Enigneering)
Skinning (Dericilik): Öldürdüğünüz hayvanların derilerini alabilirsiniz. (Birincil meslek, desteklediği meslek: Leatherworking)
Production (Üretim)
Alchemy (Simya): Bitki vb. kaynaklar sayesinde iksirler yaparsınız. (Birincil meslek)
Blacksmithing (Demircilik): Madenleri işleyerek silah ve zırh yaparsınız. (Birincil meslek)
Cooking (Aşçılık): Balık, bitki gibi bileşenler ile yemek yaparsınız. (İkincil meslek)
Engineering (Mühendislik): Mekanik makina ve silahlar yapabilirsiniz. (Birincil meslek)
Leatherworking (Deri işleme): Topladığınız derilerden zırh, elbise gibi eşyalar yapabilirsiniz. (Birincil meslek)
Tailoring (Terzilik): Çeşit çeşit, renk renk elbiseler yaparsınız. (Birincil meslek)
Service (Hizmet)
Enchanting (Büyüleme): Eşyaların üzerine güçlendirici, destekleyici vb. büyüler yerleştirirsiniz. (Birincil meslek)
First-Aid (İlkyardım): Bandajlar yaratıp bunları yaralı grup üyeleri ve
kendinizde kullanarak daha çabuk iyileşirsiniz. (İkincil meslek)
Gördüğünüz gibi seçecek meslek çok. Ancak seçim yaparken, öğreneceğiniz
mesleğin karakter sınıfınızla örtüşmesi de büyük önem taşıyor. Tamam,
her sınıf her mesleği öğrenebilir ama, eğer kendi sınıfınız ile
örtüşecek bir meslek seçerseniz oyunda bunun getirisini fazlasıyla
göreceksiniz. Örneğin, eğer Warrior veya Paladin iseniz
Mining/Blacksmithing ikilisi sizin için ideal olacaktır. Çünkü kendi
topladığınız madenlerle kendinize silah ve zırh yapacak, bu ürünlere
ayrıca masraf yapmak zorunda kalmayacaksınız. Ama kendinizi illa bir
mesleğe de şartlandırmayın. Eğer bir mesleği seçtikten sonra, o
mesleğin sizin oyununuzla örtüşmediğini görürseniz istediğiniz zaman o
mesleği "Unlearn" yoluyla silip yerine başkasını öğrenebilirsiniz.
Oyunda ilerlediniz, ilk birkaç seviyenizi atladınız ve farkettiniz ki
beşinci seviyede hala ilk seviye büyüleri yapıyorsunuz. Peki nasıl yeni
büyüler/özellikler öğreneceksiniz? Oyunda şehir ve kasabalarda her
sınıfın Trainer'ı yani eğitmeni bulunuyor. Bu eğitmenler ilk başlarda
küçük, ancak seviye ilerledikçe artan ücretler karşılığı size
sınıfınızın öğrenebileceği yeni özellikler öğretiyorlar. Çoğu büyünün
veya özelliğin birden çok seviyesi var. Artan seviye; büyüler ve güçler
için artan hasar, iyileştirme, etki süresi anlamına geliyor. Aynı
zamanda bu özelliklerin seviyeleri yükseldikçe sizin daha fazla
mananızı ya da enerjinizi tüketiyorlar.
Aynı durum meslekler için de geçerli, oyuna hiçbir meslek bilmeden
başlıyorsunuz. Bir mesleği öğrenmek istediğinizde o mesleğin eğitmenini
bulup küçük bir ücret karşılığında o mesleği öğrenmelisiniz. Toplama
mesleklerinde, mesleğinize uygun toplama aletleri (madenci için kazma,
balıkçı için olta vs.) elinizde olmalı, aksi halde hiçbir şey
toplayamazsınız. Üretim mesleklerinde de gerekli aletleriniz olmalı. Bu
tarz eşyaları mesleklerinizin malzeme satıcılarından (ya da
"Supplier"lardan) kolaylıkla temin edebilirsiniz. Toplama basitçe
gerçekleştiriliyor. Ancak üretim mesleklerinde iş biraz karmaşık.
Her üretim mesleğinin kendine göre tarifleri var bunlar olmadan yeni
eşyalar üretemezsiniz. Bu tarifleri meslek eğitmenlerinden
öğrenebilirsiniz. Bazı durumlarda öldürdüğünüz düşmanlardan da tarifler
çıkabilir. Tarif sistemi aslında çok mantıklı ve basit işliyor. Kısaca
anlatmak gerekirse, varsayalım ki demirci oldunuz. İlk başladığınızda
çok az eşya yapabilirsiniz. Seviyeniz ilerlerken üretebileceğiniz eşya
çeşidi ve sayısı kendiliğinden artmayacaktır. Bunun için bir demirci
eğitmenine gidip yeni eşyaların tariflerini yine küçük bir ücret
karşılığında öğrenmeniz gerekiyor. Bunları öğrendikten sonra artık
tarifini öğrendiğiniz eşyayı üretebilirsiniz. Diğer üretim
mesleklerinde de durum böyle.
Eğitmenlere ulaşmak da hiç zor değil. Bir şehir veya kasaba muhafızı
ile konuştuğunuz zaman çıkan pencerede bulmak istediğiniz mekanların
bir listesi çıkıyor karşınıza. İstediğiniz yeri seçtiğiniz zaman
muhafız size orayı basit bir şekilde tarif ediyor. Aynı zamanda ekranın
sağ üstündeki haritanızda da mekan işaretleniyor.
World of wcrft'ın haritası gerçekten çok büyük. Daha oyunun başlarında
bile bir yerden bir yere yayan gitmek vakit alıyor. Bir de Azeroth'tan
Kalimdor'a geçmek istediğinizi düşünün! Oyunda seyahat için birkaç
yöntem var. Bunlardan en yaygını Alliance için Gryphon, Horde için de
Wyvern üzerinde uçmak. Oyunda çoğu şehirde bu tarz araçlar bulmanız
mümkün. Biryerden biryere uçarak gitmek için o iki yer arasındaki uçuş
rotasını bilmeniz gerekiyor. Bu rotaları öğrenmenin yolu da bu uçan
araç alanlarını işleten npc'lerle konuşmaktan geçiyor. Böyle bir npc
ile ilk kez diyalog açarsanız o mekan ile daha önce bulunduğunuz
şehirler arasında (o şehirlerdeki gerekli npclerle de konuşmanız lazım)
olan tüm rotaları öğreniyorsunuz. Bundan sonra da istediğiniz zaman
aynı npclerle konuşarak Gryphon veya Wyverniniz ile küçük bir ücret
karşılığında seyahat edebilir, hayatınızı kolaylaştırabilirsiniz.
Ancak kabul etmek lazım ki, bir Gryphon sizi Azeroth'tan Kalimdor'a
kadar taşımaz. Bu noktada da yardımımıza gemiler ve zeplinler
yetişiyor. Bir liman veya havalimanına gittiğiniz zaman bu araçlar ile
kıtalararsı seyahat yapabiliyorsunuz. Bu araçlar sık sık limanlara
geliyorlar ve bir kıtadan diğerine gidiş yaklaşık dört dakika sürüyor.
Yani korkmayın, oyun süreniz seyahatle geçmiyor. Bu araçlar da diğer
her hizmet gibi ücretli.
Ama, kanımca en seveceğiniz ulaşım yöntemi, oyunun başından beri
inventorynizde bulunan Heartstone ile ışınlanmak olacaktır. Bu sistemin
işlemesi için öncelikle herhangi bir şehir veya kasabadaki Inn, yani
hanı eviniz olarak belirtmeniz gerekiyor. Bunu da oradaki hancı ile
konuşarak yapabiliyorsunuz. Heartstone'u kullanmak için herhangi bir
yerde olmanız gerekmiyor. Teorik olarak heryerde Heartstone
kullanabilirsiniz (Gryphon sırtı hariç tabi ki, uçarken ellerinizi
bırakın da göreyim).